وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه ورزشی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.
ساخت فیلم جدید شهریار بحرانی با تکنولوژی نو/ با شبیهسازی، تمام صحنه از درون مطالعه میشود
فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» به کارگردانی شهریار بحرانی یکی از آثار متفاوت سینمای ایران از حیث فنی و تکنولوژی است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با پیشرفت فنی و تکنولوژیکال دنیای بزرگ سینما در جهان امروز، سینمای ما نیز آرام آرام پیشرفتهای خوبی را در سالهای اخیر تجربه کرده است. از فیلم سینمایی «ملک سلیمان» که از فناوری پرده نقرهای و تکینکهای سینمایی و شنیداری ویژهای بهرهمند شد تا فیلم «محمد رسول الله» مجیدی که در نوع خود از جهات گوناگون پوستاندازی در ساحت صنعتی سینما محسوب شده است. البته نباید سهم فیلم «دوئل» را در حوزه صدا از خاطر ببریم.
اینبار فیلم دیگری در حوزه سینمای جنگ و باز به کارگردانی شهریار بحرانی با عنوان «آفتاب نیمهشب» در حال ساخت است که در آن از فناوری شبیهسازی پیشرفته برای دکوپاژ استفاده شده است.
مراحل شبیه سازی فیلم «آفتاب نیمه شب»
این اقدام برای شبیهسازی، مطالعه از درون، بررسی رنگ و نور، زوایای دوربین و زمانبندی دقیق قبل از فیلمبرداری، توسط میثم احمدیان متخصص هوش مصنوعی به عنوان مدیر پروژه فوق صورت میگیرد.
در این فرآیند به کمک هوش مصنوعی صحنه مورد نظر، بازسازی شده و با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی ( Virtual Reality یا VR) قابل رؤیت میشود.
احمدیان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم درباره این فناوری گفت: عینکی که در تولید از آن استفاده میشود شاید 5 درصد کل کار باشد بلکه موضوع اصلی در این کار موتورهای گرافیکی بسیار قوی است که در فیلم شبیهسازی میکنند. با کمک این فناوری میتوانیم درون فیلم شبیهسازی کنیم. شبیهسازی یعنی اینکه در محیط بسیار با کیفیت اتفاقات واقعی که در لحظه در حال رخ دادن است را بازسازی کنیم.
مثلاً برای تصادف دو ماشین تمام شرایط و زمینه را فراهم میکنیم تا با گرافیک بالا لحظه تصادف را ایجاد کنیم. در این لحظه میتوانیم کل صحنه را بچینیم و بارها و بارها تماشا کنیم حتی میتوانیم از جهات مختلف و بالا ببینیم و صحنهای را که میخواهیم داشته باشیم مطالعه کنیم.
وی در ادامه گفت: این عینک چیزی است که شما با کمک آن میتوانید در موقعیت قرار بگیرید و به محیط اطرافتان اشراف داشته باشید. بنابراین 90 درصد کار توسط کامپیوترهای بسیار قوی اجرا میشود که صحنهها را در لحظه شبیهسازی و رِندر میکنند و آن تصویر را با کیفیت، رنگ و نور بالا برای کارگردان فراهم میکنند.
احمدیان درباره پیشینه این صنعت در سینمای کشور ما به خبرنگار تسنیم گفت: این فرایند در سینمای کشور ما بسیار کوتاه و مختصر نهایتاً در فیلم سینمایی "چ" اجرا شده است اما به این صورت که شبیهسازی با مدیریت کل صحنه همزمان شود برای اولینبار در سینمای کشور ما اجرا میشود.
از این فناوری در هالیوود در 5 سال اخیر بسیار زیاد استفاده میشود و فیلمهای زیادی در حال ساخته شدن در پروداکشنهای بسیار بزرگ با استفاده از این تکنولوژی است. البته ما در کشور با سرعت بسیار خوبی مشغول کار کردن با این تکنیکیم که بتوانیم همراه با پیشرفتهای آن در دنیا ما نیز آن را بهروزرسانی کنیم و ماه به ماه دستآوردهای جدید آن را در سینما به کار بگیریم.
وی خاطرنشان ساخت: مهمترین حمایتی که از ما شد حمایت آقای بحرانی بود که با دیدگاهی که داشتند این جسارت را به ما دادند تا وارد این کار بشویم و از این فناوری در تولید فیلمی در حوزه دفاع مقدس استفاده کنیم.
البته دوستانی که در دانشگاهها داشتیم نیز با ما همراهی کردند تا بتوانیم در مدت زمان معقولی از دستاوردهای جدیدتر این سیستم استفاده کنیم. برای همین با جرأتی که آقای بحرانی به ما دادند باعث شد که در حوزهای که حرف اول را هنر میزند تکتیک و فناوری هم بتواند نقش مهمی را ایفا کند.
مدیر پروژه فنی «آفتاب نیمه شب» در ادامه درباره نقطه عطف صنعتی و تکنیکی سینمای کشور گفت: این کار میتواند نقطه عطفی باشد اما نقطه عطفی که در کنار آن چند پله دیگر هم باید شکل بگیرد تا به نتیجه خود برسد. چیزی که اینجا به سینمای ما و این فناوری شوک وارد میکند این است که صحنهها قبل از اینکه ساخته بشوند، از درون مطالعه میشوند و هرچهقدر عناصر خیال پردازانه بخواهیم در صحنه داشته باشیم کارگردان میتواند به کار بگیرد و در نتیجه جنس مفاهیم و محتواهایی که بخواهیم در سینما داشته باشیم ارتقا پیدا کند.
وی در پایان درباره نسبت میان محتوا و فناوی بیان کرد: ما اصرار داریم که این تکنولوژی قبل از آن که تولید بخواهد شروع شود، باید بتواند در خدمت محتوا و مفاهیم فیلمسازی ما باشد و اثرات آن را هم در دیگر آثار سینمایی دیدیم.
برای همین هر دوی اینها برای سینمای ما نیاز است؛ سینمای ما فقط کمبود پروداکشن، تکنیک، صنعت و تصویر زیبا ندارد بلکه در محتوا هم باید پیشرفت کند. این تکنیک میتواند اینگونه به این کار بیاید که قبل از اینکه صحنه ساخته شود کارگردان درون آن قرار بگیرد و بهتر بتواند محتوا و مفاهیم مورد نظر خود را ساماندهی کند قبل از آنکه بخواهد اتفاقی بیفتد.
فیلم سینمایی شهید "ابراهیم هادی" با عنوان "تپه انار" ساخته میشودفیلمهای مستند جشنواره فجر اکران خواهند شد
انتهای پیام/
بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع